High Performing School

De Weier is een High Performing School. Dat betekent dat wij begrijpen dat alle leerlingen kunnen leren en dat de onderwijsprofessionals moeten zorgen voor steengoed onderwijs. Er wordt voortdurend gewerkt aan een optimale leeromgeving. Bij ons op school leren álle leerlingen, staat het vakmanschap van de leerkracht centraal en wordt waardevol onderwijs gegeven. Samen streven wij ernaar dat alle leerlingen hun maximale potentieel bereiken op diverse gebieden, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. 
Dit betekent niet dat eind groep 8 alle leerlingen naar het gymnasium gaan, maar wel dat wij er alles aan doen om de kinderen zo goed mogelijk te laten leren en hen te laten excelleren binnen de eigen mogelijkheden.

Om dit voor elkaar te krijgen, zetten we in op het parallel veranderen van de volgende vijf pijlers:

  • Kwaliteit van medewerkers: Leerlingen krijgen goede, effectieve lessen van uitstekende leerkrachten, want wij weten hoe leren werkt. Ons onderwijs is gebaseerd op de wetenschap van de cognitieve leerpsychologie waarbij de leerkracht centraal staat. Dat betekent dat de kwaliteit van de leerkracht het verschil maakt voor de leerlingen. 
     
  • Effectief leiderschap: Leidinggevenden op De Weier zijn nauw betrokken bij de leerlingen, het onderwijs en hebben hoge verwachtingen van het team. Zij hebben een voorbeeldfunctie en nemen daadkrachtige en actiegerichte beslissingen. Zij zijn gericht op het inspireren en motiveren van het hele schoolteam. 
     
  • Lange termijn visie en doelen: De focus ligt op duurzame verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Wij zijn koersvast en focussen ons op ambitieuze doelen die de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren. 
     
  • Openheid en en actiegerichtheid: Er is op De Weier veel aandacht voor samen leren en onderlinge dialoog. Medewerkers worden betrokken bij belangrijke processen en er is een professionele cultuur.
     
  • Continue verbetering en innovatie: De Weier zoekt voortdurend naar manieren om het onderwijs en de onderliggende processen te verbeteren en te innoveren. Er wordt gewerkt als professionale leergemeenschap en in leerteams.