Zo leren wij

Hoe wij leren: De beste basis voor uw kind
Op De Weier geloven we dat ieder kind kan en wil leren. We hebben hoge verwachtingen van al onze leerlingen, ongeacht hun achtergrond. Wij zijn ervan overtuigd dat kennis de basis is en voorafgaat aan het ontwikkelen van vaardigheden. Daarom werken wij vanuit een heldere, wetenschappelijk onderbouwde visie op leren en gedrag, zodat uw kind de beste kansen krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

De kracht van structuur en relatie
Effectief leren begint bij een veilige en voorspelbare leeromgeving. Wij zorgen voor een duidelijke regie in de klas door te focussen op:

  • Relatie: Een veilige en sterke band tussen leerkracht en leerling is de basis. Uw kind voelt zich gezien, gehoord en gewaardeerd.

  • Routines en regelmaat: Duidelijke afspraken en een vaste structuur zorgen voor rust en voorspelbaarheid. Kinderen weten wat er van hen verwacht wordt waardoor de focus op leren wordt verhoogd.

  • Rust en ritmes: Een rustige, overzichtelijke leeromgeving en een helder dagritme ondersteunen een prettig leerproces.

Deze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen tot leren komen, hierdoor succes ervaren in een plezierige omgeving. 

Wij weten hoe leren werkt
Onze lessen zijn vormgegeven op basis van wetenschappelijke inzichten, vanuit de cognitieve leerpsychologie. 

  • Werkgeheugen: Het werkgeheugen is als een 'tijdelijke kladblok' in de hersenen, waar nieuwe informatie kort wordt vastgehouden en bewerkt. De capaciteit is beperkt. Onze leerkrachten presenteren de leerstof daarom in kleine, behapbare stappen om overbelasting te voorkomen.

  • Lange termijn geheugen: Het uiteindelijke doel is dat de leerstof wordt opgeslagen in het lange termijn geheugen, de 'bibliotheek' van de hersenen. Kennis in dit geheugen is essentieel voor het begrijpen van nieuwe, complexere stof.

  • Herhaling en toepassing: Door doelgerichte herhaling en het aanbieden van betekenisvolle opdrachten (toepassingsgeheugen) zorgen we ervoor dat de kennis beklijft en actief gebruikt kan worden.

Effectief onderwijs met EDI
Wij ontwerpen en geven onze lessen volgens de principes van Effectieve Directe Instructie (EDI). Dit is een bewezen, gestructureerde aanpak die ervoor zorgt dat de instructietijd maximaal effect heeft.

  1. Doelen: Elke les begint met een helder lesdoel dat we met de leerlingen delen. Zo weet uw kind precies wat het aan het eind van de les moet kennen of kunnen.

  2. Ik-fase (Instructie): De leerkracht modelleert de stof in heldere, kleine stappen en doet duidelijk voor hoe de taak uitgevoerd moet worden.

  3. Wij-fase (Begeleide Oefening): Leerlingen oefenen de stof samen met de leerkracht, waarbij veel gelegenheid is voor feedback en correctie.

  4. Jullie/Jij-fase (Zelfstandige Verwerking): Pas als de leerlingen de stof beheersen, gaan ze samen en/of zelfstandig aan de slag.

Door deze methodiek zorgen we voor maximale leertijd en een hoog rendement, waarbij de leerkracht voortdurend controleert of de stof beheerst wordt en de instructie aanpast aan de behoeften van de leerlingen. Door deze combinatie van duidelijke structuur, goede relaties en bewezen didactiek leggen wij op onze school een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van uw kind. U kunt er gerust op zijn: uw kind is bij ons in goede handen en krijgt het beste onderwijs om succesvol te zijn.